Menu

Den "Blå tråd" i børne- og ungdomsafdelingen.

Kap. 3 Den Blå Tråd i børne- og ungdomsafdelingen

 

Spillestil

 

Træningen i Aalborg Freja skal foregå med den enkelte spiller i centrum. Vi vil i disse afdelinger selvfølgelig gerne vinde, men førsteprioriteten er at udvikle spillere, hvorfor træningen primært skal tilpasses den enkelte spiller og sekundært holdet.

 

Det er sjovest at spille fodbold, når man har bolden. Derfor vil vi i Aalborg Freja forsøge at være boldbesiddende. Vi vil spille positions- og pasningsspil, og ønsker at have bolden så meget som muligt.

 

Der er ikke et decideret krav om spilsystem i klubben. Grunden til vi har valgt, at der ikke skal være et fast spilsystem i ungdomsafdelingen, er, at spillerne lærer mest ved at spille forskellige systemer i stedet for kun at lære ét spilsystem.

Dog ses det gerne, at der spilles med 4 back-kæde fra U13 til U19. Det er med til at frigøre forsvarsspillere, så de kan deltage i det offensive spil. Herved bliver ingen kun forsvarsspillere.

Til gengæld er der krav om spillestil, hvilket er teknisk fodbold; positions- og pasningsspil.

 

Vi vil gerne spille offensiv fodbold, hvor vi flytter mange folk frem og tør udfordrer modstanderen. Men når bolden er mistet, er det vigtigt, at vi kommer til at stå rigtigt på banen. Derfor skal træningen primært bestå af teknisk træning og sekundært af taktisk træning.

Et afgørende element i moderne fodbold er, at spillere kan udfordre mand-mand, derfor ønsker vi spillere, der er stærke i 1 mod 1 situationer både offensivt og defensivt.

 

Kende – kunne – beherske

 

Vi vil på baggrund af 3 ovenstående niveauer vurdere spillerne.

Når spilleren er færdig med at være U13 spilleren skal de kende principperne for eksempelvis 1. berøring og kan udføre det teknisk uden modstand.

Efter U15 perioden skal spilleren kunne lave 1. berøring til træning med rimelig og passende modstand og i rimelig fart. Spilleren kan udføre det i kamp, hvis bare ikke presset er for højt.

Når perioden for U17 spilleren er slut, skal spilleren beherske 1. berøring under kamp med meget modstand og i høj fart. I løbet af U19-perioden skal spilleren beherske 1. berøringen med maksimal modstand og fart.

 

3.1 Træningens indhold

 

Træningen skal sikre, at børnene har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der gør:

  • at de elsker at komme til træning, og fortsætter med at spille fodbold
  • at de kan samarbejde
  • at de lærer at vise respekt for hinanden
  • at de respekterer regler
  • at de kan anerkende egen fysiske formåen
  • at de har tilegnet sig forudsætningerne for at lære de tekniske færdigheder
  • at de anerkender fysiske forskelle mellem sig selv og andre

 

For at sikre at den blå tråd er gennemgående i alle afdelinger, er det vigtigt, at træningen indeholder følgende punkter:

 

  • Der er et træningsprogram: spillerne har krav på en velforberedt træner.
  • At opvarmningen foregår med bold: børn skal ikke løbe rundt om banen uden bold.
  • At der er en bold til hver spiller.
  • At der er en god stemning: børnene føler sig trygge i et godt miljø, hvor der er plads til masser af fejltagelser og vildskud – men ikke mobning.
  • At sikre mange boldberøringer
  • At sikre mange boldberøringer: vigtigt, at der er så mange boldberøringer i træningen som overhovedet muligt for at udvikle spillernes teknik. Mål: 1000 berøringer.
  • At der spilles på små områder: børn skal spille fodbold – ikke løbe fodbold.
  • Træningen foregår i mindre grupper: 6-10 i samme øvelse.
  • Spilleren er i centrum: Alle børn udvikler sig forskelligt, hvorfor de har krav på en træning, der giver barnet udfordringer og udvikler det teknisk, taktisk, fysisk og mentalt.
  • Godt læringsmiljø.

 

3.2 Spillerprofilen af en Frejaner

 

Målmand:

  1. God på stregen
  2. God i feltet
  3. God 1:1
  4. Kan dirigere med forsvaret
  5. Kan spille med fødderne

 

Backs:

  1. Stærke 1:1 defensivt
  2. Kan gå med i spillet
  3. Gode til indlæg
  4. Hurtige
  5. Kan spille bolden op fra sin backposition

 

Midterforsvarere:

  1. Stærke 1:1 defensivt
  2. God til zoneopdækning
  3. Dirigere
  4. Turde have bolden
  5. Hurtige

 

Central midtbane:

  1. Boldsikker
  2. Løbestærk
  3. God presspiller
  4. Dirigere
  5. God sparketeknik

 

Kanter:

  1. Stærke 1:1 offensivt
  2. God til indlæg
  3. God 1. berøring
  4. Løbestærke
  5. Hurtige

 

Hængende angriber:

  1. God 1. berøring (holde fast i bolden)
  2. Hurtig
  3. Vil løbe dybt
  4. God afslutter
  5. Taktisk dygtig

 

Angriber:

  1. God afslutter
  2. Boksspiller (har mod)
  3. God 1. berøring
  4. God til at dække bolden af
  5. Hurtig på de første meter

 

3.3 Trænerprofilen

 

Klubbens vigtigste samfundsopgave er at give de unge mennesker et fast og sikkert holdepunkt i deres liv, hvorfor vi som forening skal skabe glæde ved fodboldspillet, så de forbliver i klubben. Derfor er det vigtigt, at vi har dygtige og engagerede trænere, som er nærværende i træningen og kamp samt brænder for at arbejde med de unge mennesker.

 

Den gode træner:

 

  • Børnene ser ofte deres træner/e som forbillede. Vigtigt, at træneren ser sig selv som rollemodel for børnene og undgår negative tilråb og forskelsbehandling af børnene.
  • Træningen skal være forberedt, således at der er en plan A og plan B. Ligesom det er vigtigt, at der er flere niveauer i træningen, og at der lægges vægt på spillerens udvikling.
  • Træneren skal være nærværende.
  • Træneren skal være interesseret i børnene og snakke med dem om andet end fodbold.
  • Træneren behandler børnene med respekt.
  • Der skal være plads til sjov og hygge i den daglige træning.
  • Træningen planlægges så den er tilpasset børnenes ambitionsniveau.

 

3.4 Gode råd til pigetrænere:

 

Hvis pigerne skal synes, det er sjovt og spændende at spille fodbold, skal man som træner og leder være opmærksom på, at:

 

  • spillet og træningen skal passe til pigernes forudsætninger og behov
  • træningen skal være præget af forståelse for pigernes behov for tryghed i idrætsmiljøet
  • pigernes konkurrencementalitet er helt forskellig fra drengenes. Piger er først og fremmest interesserede i at komme til "at spille" og "hygge" og tillægger endnu ikke sejr/nederlag større betydning
  • piger føler sig usikre ved overambitiøse voksne
  • piger ikke har noget imod en "stram styring" – men vel at mærke med "åndehuller"
  • de fleste piger vil tage alt, hvad du siger, bogstaveligt
  • piger har behov for at snakke med dig om løst og fast
  • piger har et stort behov for, at du kommenterer deres præstationer i ny og næ
  • piger har behov for alle slags oplevelser, ikke nødvendigvis kun fodbold – men gerne med sine holdkammerater
  • samspillet udenfor banen har ofte større betydning end selve kampen
  • sammenholdet skabes af mennesker og ødelægges af menneskers ligegyldighed
  • sæsonens målsætning kan også være: "glade piger".

 

Luk